2015. október 10., szombat

Watalappan - krémes, fűszeres és.... :)

Ma desszertet hoztam, ugyanis a múlt héten ünnepségre voltunk hivatalosak Kumara szomszédunkhoz, és többek között ezzel a watalappan nevű édességgel kínáltak meg minket. Annyira finom krémes és fűszeres, naná, hogy ki kellett próbálnom. A nyelvet még nem bitoroljuk annyira, hogy rögtön elkértem volna a receptet az amúgy is eléggé szégyenlős szomszédasszonytól, így a mindig szolgálatra kész google-tól érdeklődtem :D

No hát, a receptek eltérőek, de többségük megegyezik abban, hogy a sütemény alapja a kithul jaggery. Most nem mondtam sokat, ugye? Tessék, ő az: 




Sri Lankán a jaggeryt kithulból (egy fajta virágzó pálmából) készítik, annak is a rügyéből, mely különleges ízét adja. A rügyek csapolása után elkészítik a melaszt (kithul treacle), majd ezt tovább melegítve, sűrítve készül a jaggery. Mintha karamellt készítenénk cukorból, kicsit az íze is hasonlít. A legtöbb ételhez ezt használjuk, tulajdonképpen SL kedvelt és magasztos édesítőszere. Hogy miért? 

Mert

  • általános szervezet tisztítót szer - tisztítja a légutakat, a tüdőt, a nyelőcsövet, a gyomrot és a beleket
  • kitakarítja a nem kívánt lerakódásokat a szervezetből
  • remek ellenszere a székrekedésnek
  • serkenti a bélmozgást
  • aktiválja az emésztő enzimeket
  • ecetsavvá alakul, így gyorsítja az emésztést
  • tisztítja a vért, 
  • csökkenti a pattanásokat
  • ellazítja az ereket
  • csökkenti a vérnyomást
  • izomlázat gyógyít és még sok mást...

No, ennyit a dicséretből, főzzünk!

Hozzávalók: 

15 dkg jaggery - egyébként ugyanennyi barna cukorral kiválóan helyettesíthető
200 ml kókusztej - tejporból is lehet készíteni
4 tojás -és a jó hír, nem kell külön felverni a habot :D
néhány szem kardamom összetörve
kevés tört fahéj - vagy egy kis darabka rúd, ezt a sütés előtt kivesszük
2 marék ízesítetlen földimogyoró vagy kesudió
vanília kivonat - vagy vaníliás cukor

A kókusztejet a jaggeryvel (barna cukorral), a vaníliával, és a fűszerekkel felmelegítjük, addig, amíg a jaggery/cukor teljesen felolvad, és még pár percig lassú tűzön főzzük. Szép barna színt kap :)





Nekem maradt benne pár kisebb darab jagger, ezt illett volna leszűrni, de nagyonalúan jóváhagytam a további jelenlétét a sütiben. Magyarul lusta voltam szűrögetni :)

További lustaságból a turmixgéppel vertem fel a tojásokat, pár pillanat alatt és hozzáadtam a kissé besűrített masszához. Beleöntöttem a banánkenyér sütő formába, és megszórtam pörkölt mogyoró darabkákkal. Jelentős része belesüllyedt :D



A mogyoróról eszembe jutott, milyen régen készítettem Snickerst :D 

A sütőbe alulra egy félig vízzel telt tepsit tettem, ebbe állítottam a formát. 180 fokon cirka 40 perc alatt készül el, elvileg, mert nekem 1 óra kellett. 
Az alja krémes marad, a teteje karamellizálódik. Eszméletlen. És finom. 





A sütit hidegen fogyasztjuk, ezért 2-3 órára be kell tenni a hűtőbe. 
Jó étvágyat. 

1 megjegyzés:

  1. Itt élek, észre sem vettem ezt a fazék körüli csodavilágot, csak eszem, megáll az eszem. Mától csodállak ,,ok?

    VálaszTörlés